Artem Poleżaka i Iwan Semesiuk: Wolność albo śmierć! (moderator Marcin Gaczkowski)
– Ukraina



Poleżaka – z wykształcenia architekt, były charkowski komik (KVN – popularne w Rosji i Ukrainie programy satyryczne), wszedł do ukraińskiej literatury w 2000 roku jako popularny slammer. Jego wiersze satyryczne doceniane są w szerokim gronie odbiorców i aktywna pozycja społeczna zapewniła mu ogólnoukraińską popularność. Od momentu rosyjskiej agresji na Ukrainę Poleżaka angażuje się w desanty artystyczne i występuje przed żołnierzami. Jego wiersz Reportaż stał się nieoficjalnym hymnem EuroMajdanu. Autor dwóch tomów poezji Stichi o żyzni (Wiersze o życiu) oraz Nawisni pisni (Pieśni nawistne). W roku 2011 wraz z zespołem Barabas nagrał płytę Wesna, Lubow, Poleżaka (Wiosna, Miłość, Poleżaka), po ogólnoukraińskiej trasie koncertowej zespół zakończył działalność. Laureat Międzynarodowej Nagrody Literackiej Ołesia Ulianenka za porno poemat Jenna. Zwycięzca konkursu Stop cenzurze! w 2014 roku.

Semesiuk – ukraiński artysta, pisarz, poeta, muzyk, działacz kulturalny. Z wykształcenia rzeźbiarz, po fachu – rewolucjonista kulturalny. W latach 2008–2013 przewodniczył grupie twórczej Związek Wolnych Artystów, w ramach którego powstał znany projekt Żłob-Art. Uważa się za jednego z założycieli Żłob-Artu, dokładnie badał i śledził skąpstwo (żłob (ukr.) – dusigrosz) jako zjawisko społeczne. Od początku Rewolucji Godności był jednym z aktywnych uczestników Artsytycznego Barbakanu – przestrzeni dla twórczych rewolucjonistów. W 2016 roku założył zespół Pyriatyn, w 2018 wydał debiutancki album.

Książki Semesiuka wyszły w wydawnictwie Luta sprawa: eksperymentalny Szczodennyk Ukrainożera (Dziennik Ukrainożercy) (2014) o elfach i trollach w fantastycznej Podniebnym Naddnieprzańskim Imperium oraz Ewolucija abo smert’! Pryhody pawiana Tomasa (Ewolucja albo śmierć! Przygody pawiana Tomasa) (2015) uhonorowana Nagrodą Literacką Ołesia Ulianenka. Książka opowiada o ukraińskich kodach kulturowych i fobiach. Jak mówi sam autor: została napisana w gatunku agromistycznego realizmu.